Vragen aan of over Caredate? Bel 085-065 3165
Caredate - psychologen
Caredate - psychologen
Vragen aan of over Caredate? Bel 085-065 3165

Steeds meer mensen ontdekken het gemak van online therapie

“Vanochtend om 7.00 uur had ik mijn eerste sessie. Lekker vroeg, zodat mijn cliënt op tijd op het werk kon zijn.” Irene Mirjam Draisma-Arslan, sinds begin 2016 actief als psycholoog bij Caredate, was destijds een van onze pioniers met online therapie: “De afgelopen tijd is er veel meer belangstelling, steeds meer mensen ontdekken met gemak van online therapie, met name videobellen.”

Het gemak van online therapie

Irene is al jarenlang actief met online therapie. Wat heeft zij de laatste jaren zien veranderen? “Een aantal jaar geleden was het pionieren, zoeken. Mensen haakten nogal eens af omdat zij toch liever afspraken op locatie. Het afgelopen jaar zie ik daar snel verandering in komen. Steeds meer mensen ontdekken het gemak van online therapie. En ze raken gewend aan videobellen. Facetime, Skype, Zoom, het is allemaal veel bekender, gebruikelijker geworden. Mensen hoeven niet meer te wennen aan onze virtuele spreekkamer.”

Online therapie: flexibel samenwerken

Irene: “Het grote voordeel van online therapie is dat je heel flexibel met je cliënten kan samenwerken. Ik ontmoet ze via mijn scherm in allerlei situaties. Denk aan mensen die veel op reis zijn of tijdelijk in het buitenland wonen. Of studenten die regelmatig bij hun ouders zijn en dus op twee plekken wonen. Zelfstandig ondernemers die vanuit huis of vanuit kantoor sessies doen. Of medewerkers die in de pauze vanuit kantoor contact met mij hebben. En uiteraard is het een uitkomst voor mensen die niet mobiel zijn en lastig hun huis uit kunnen.”

Videobellen: face-to-face contact

De grote vraag is natuurlijk: het is makkelijk, flexibel, maar werkt het ook? Irene: “Ik merk, zeker als het nog nieuw is, bij de eerste sessie met een cliënt soms nog een kleine aarzeling. Daarna vinden ze het heel plezierig en willen ze niet anders. Het is immers ook gewoon face-to-face contact, voor de cliënt in een eigen, vertrouwde omgeving. Dat maakt dat cliënten juist open en vrijer zijn met het delen van hun problematiek en daar makkelijker mee aan de slag willen gaan. De motivatie is groot.”

Online: de gewoonste zaak van de wereld

Volgens Irene is videobellen langzamerhand ‘de gewoonste zaak van de wereld’ aan het worden: “Ik vind het een hele fijne manier van werken omdat ik sessies kan verzorgen waar ik ook ben. Ik hoor dat ook van cliënten, online, dat scheelt vaak een boel reistijd en -kosten. Voor wat betreft de effectiviteit van de behandeling zie ik geen verschil met gesprekken op locatie. Ik ben er van overtuigd dat we met videobellen de komende jaren juist veel vooruitgang gaan boeken voor wat betreft de snelheid, kwaliteit en effectiviteit van de programma’s. Zeker als we dat nog krachtiger kunnen ondersteunen met eHealth programma’s en gerichte oefeningen.”

terug naar het overzicht

Irene Mirjam Draisma-Arslan